2 ستـــــــــــاره دختری به نام نازنین

2 ستـــــــــــاره دختری به نام نازنین

دل نوشته هایی از جنس قلبم
2 ستـــــــــــاره دختری به نام نازنین

2 ستـــــــــــاره دختری به نام نازنین

دل نوشته هایی از جنس قلبم

رد شدن نظریه خلق الساعه توسط لویی پاستور...


رد شدن نظریه خلق الساعه توسط لویی پاستور




پیدایش خودبخودی ماده زنده از ماده ی غیر زنده

 

ردی اولین کسی بود که نظریه خلق‌الساعه (ایجاد خود به خود) رو رد کرد. بعدها پاستور با آزمایش‌های خود نظر ردی رو تایید کرد! قرن ها تصور می‌شد که حیات خود به خود از ماده مرده مثل گوشت در حال فساد به وجود می‌یاد. پاستور در عوض عقیده داشت که آنچه که ما می بینیم در واقع آثار ناشی از میکروب های غیرقابل دیدن یا به اصطلاح ژرم در هواست.
او برای اثبات نظر خودش لوله‌های آزمایش رو پر از شیره گوشت پخته و جوشیده شده کرد که هریک تنها از طریق لوله ای به شکل S با هوای بیرون رابطه داشت. برطبق نظریه "پیدایش خود به خودی حیات" این اتفاق باید پس از مدت کوتاهی به شکلی معجزه آسا رخ دهد. ولی پس از ماه‌ها انتظار چنین اتفاقی رخ نداد. این نتیجه برای پاستور کاملاً قابل انتظار بود. جوشاندن موجب کشته شدن همه‌ی باکتری‌های موجود در شیره گوشت شد و ژرم‌های جدید نیز به دلیل دهانه های لوله ای S مانند نتوانستند خود را به آنجا برسانند.
طرفداران پیدایش خود به خودی حیات کوشیدند با این ادعا که جوشاندن به هر صورت و به هر نحوی «نیروی حیاتی» اسرارآمیز را از بین برده، موضوع را منحرف کنند. پاستور برای پاسخ به اونا بعضی از دهانه‌های شیشه ای S شکل را شکست و منتظر ماند. بر طبق نظریه پیدایش خود به خودی حیات هیچ اتفاقی نباید می‌افتاد چون نیروی حیات مرده بود. ولی شیره گوشت به تدریج کدر شد چون مانعی بر سر راه میکروب ها برای رسیدن به محتویات درون لوله های آزمایش نبود. پاستور ثابت کرد که نیروی حیات در واقع افسانه‌ای بیش نیست. از سوی دیگر آزمایش وی مشخص کننده‌ی قدرت میکروب‌های غیرقابل دیدن نیز بود. نظریه‌ی او تحول عظیمی در علم پزشکی بوجود آورد.

مختصری در رابطه با پاستور :

 

لویی پاستور دانشمند ، پزشک ، شیمیدان ، زیست شناس و باکتری شناس بزرگ فرانسوی در دهکده ی دل (Dole) ناحیه ی ژورا زاده شد .
 او در دوران کودکی هیچگونه هوش زیادی از خود نشان نمی داد ولی بسیار کوشا و بردبار بود. به خاطر اینکه از استادان خود پرسش های شگفت آوری می کرد ، از گروه شاگردان نخبه و ارزنده به شمار می رفت .
 پاستور در جهان به پدر میکروبیولوژی (میکروب شناسی) مشهور است . نام او در میان اندیشمندان و نیکوکاران جهان ،‌همیشه به یادگار خواهد ماند .


آزمایش اول :


باطل شدن نطریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

پاستور لوله ای شیشه ای برگزید و درون آن مقداری پنبه قرار داد . سپس با کمک تلمبه ای ، مقداری هوا به درون لوله کشید . سطحی از پنبه که هوا از آنجا وارد لوله می شد ، رفته رفته رو به تیرگی گذاشت تا اینکه به کلی سیاه شد . پاستور این پنبه را در مخلوطی از اتر و الکل وارد ساخت و آنچه را که در ته محلول رسوب کرده بود زیر میکروسکوپ ساده ی خود بررسی کرد . در این بررسی مشاهده کرد که ذره های گوناگون گرد و غبار ،‌گرده های گل ها ،‌ باکتری های فراوان ، هاگهای گوناگون و حتی تارهای پشم در رسوب وجود دارد .

 

باطل کردن نطریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

پاستور از نخستین آزمایش خود نتیجه گرفت :
هوا میکروب های فراوان دارد .

آزمایش دوم :
 

پاستور مقداری آبگوشت که در آن گوشت بدون چربی پخته و آب وجود داشت و محیط غذایی مناسبی برای میکروب ها به شمار می رفت را در شیشه ی دهانه بازی ریخت و آن را در مجاورت هوا قرار داد .
پس از چند روز آبگوشت گندیده شد . او آبگوشت گندیده را زیر میکروسکوپ ساده ی خود نگاه کرد و آن را پر از میکروب یافت .

 

باطل شدن نظریه خلق الساعه توسط پاستور

پاستور برای اینکه اطمینان حاصل کند که میکروب های هوا سبب گندیدگی آبگوشت شده اند ، مقداری از آبگوشت تازه را در شیشه ی دهانه باریکی ریخت و پس از جوشاندن ، دهانه ی شیشه را گرما داد تا گداخته شد و با این کار دهانه ی آن را بست .

 

باطل شدن نظریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

این آبگوشت مدت ها بدون آنکه گندیده شود ، همچنان سالم باقی ماند . پاستور از این آزمایش نتیجه گرفت :
جوشاندن آبگوشت ، میکروبهای هوا را که عامل گندیدن آبگوشت هستند ،
از بین می برد .

آزمایش سوم :
 

پاستور برای یافتن اطمینان بیشتر از اینکه میکروب های هوا سبب آلوده شدن آبگوشت شده اند ، یک بالون انتخاب کرد و در آن آبگوشت ریخت و جوشاند . سپس ظرف و آبگوشت جوشیده ی درون آن را توسط یک لوله ی خمیده ، در معرض هوا قرار داد .مدت ها گذشت و فسادی حاصل نشد . در این آزمایش ، لوله ی خمیده ،‌ مانع ورود میکروب های زنده ی هوا به درون آبگوشت شده بود .

 

باطل شدن نظریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

سپس پاستور با خم کردن ظرف ، مقداری از آبگوشت را وارد لوله ی خمیده ی متصل به ظرف آبگوشت کرد . سپس این آبگوشت موجود در لوله را با خم کردن مجدد ظرف ، به ظرف آبگوشت برگرداند . پس از مدتی آثار فساد و گندیدگی در آبگوشت ظاهر شد .

پاستور نتیجه گرفت :
 

آبگوشت خودبخود گندیده نمی شود ، بلکه میکروبهایی که در ناحیه خمیده لوله قرار داشته اند باعث گندیدن آبگوشت شده اند .

مقاومت مخالفان پاستور :
 

معتقدین به خلق الساعه به آزمایشهای پاستور این ایراد را وارد کردند که :
گرما دادن آبگوشت شرایط محیطی لازم برای خلق الساعه را از بین می برد . و اگر گرما وجود نداشته باشد ، حتما همه ی میکروب ها به وجود خواهند آمد .
پاستور برای رفع این ایراد آزمایشی دیگر انجام داد که به آزمایش چهارم پاستور مشهور است . با این آزمایش دیگر شکی باقی نماند که نظریه خلق الساعه باطل است .

آزمایش چهارم :
 

پاستور ظرفی شیشه ای مطابق شکل تهیه کرد . این ظرف را قبلا گرما داد تا بدون میکروب شود . سپس دهانه ی بالایی آن را از پنبه ی استریل (بدون میکروب) پر کرد . نوک تیز لوله و پهلوی شیشه را با الکل پاک کرد و پوست گردن اسبی را هم با الکل پاک کرد . سپس نوک تیز شیشه را به سیاهرگ گردن اسب فرو کرد و کاری کرد که سر آن بشکند . (کاری شبیه تولید سوزن سرنگ) .
پاستور از بالای پنبه هوای درون شیشه را با تلمبه بیرون کشید .در نتیجه ی بیرون کشیده شدن هوای شیشه و ایجاد خلاء نسبی ، خون سیاهرگ گردن اسب به درون شیشه سرازیر شد . هنگامی که مقدار کافی خون اسب درون شیشه جمع شد ، پاستور با احتیاط لوله ی نوک تیز را از گردن اسب بیرون آورد و بلافاصله نوک لوله را بست .

 

باطل شدن خلق الساعه توسط لویی پاستور

خون درون شیشه مدت ها بدون آنکه گندیده شود بلقی ماند و حال آنکه اگر خون در مجاورت هوا قرار می گرفت فوراً فاسد می شد .
پاستور در آزمایش چهارم بدون گرما دادن خون مانع آلوده شدن آن به میکروب شد و ثابت کرد :
خون خودبخود میکروب (موجود زنده) تولید نمی کند .
نظر یادنون نره

عید قربان; روز قربانی کردن وجود نفسانی


عید قربان; روز قربانی کردن وجود نفسانی

متن زیبا درباره عید قربان
عید قربان عید رهایی از تعلقات دنیوی و هر آنچه غیرخدایی است محسوب می شود. در این روز حج گزار، اسماعیل وجود را قربانی می کند تا سبکبال شود و با ره توشه ای عظیم به سفر آخرت عزیمت کند. عید قربان مصادف با روز دهم ذیحجه از اعیاد بزرگ مسلمانان به شمار می رود و از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است که از یک تا چهار روز جشن گرفته می شود. حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود، مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می شود
عید قربان را به تمامی مسلمانان جهان و هم چنین دوستان گلم تبریک عرض می نمایم

تصاویر فوق العاده زیبا از خطای دید ......


سیستم بینایی ما طوری تنظیم شده است که ما بتوانیم در محیطی سه بعدی و سرشار از نور، سایه، رنگ، بافت و اشیاء و اشکالی متنوع و متعدد در فواصل دور و نزدیک "ببینیم". بسیاری از ما بدون توجه به اینکه ایجاد تصویری صحیح از جهان اطراف ما برای سیستم بینایی و مغز چه عملیات پیچیده ای به همراه دارد، دیدن را امری ساده و پیش پا افتاده تلقی میکنیم.


در واقع درک ما از جهان، بر اساس ترجمه اطلاعات بصری توسط مغز شکل میگیرد و این ترجمه، گاه به خطای باصره منجر میشود. به این ترتیب که ذهن ما نسبت به اطلاعات رسیده منفعل نیست و برای ترجمه این اطلاعات بسیار مبتکرانه عمل کرده و در نتیجه هر از گاهی اطلاعات وارده را به شکلی نامتعارف معنا میکند.

انواع خطاهای چشمی

خطای باصره فیزیکی:
در این حالت، این تصویر وهمی قبل از اینکه نور وارد چشم شما شده و به عباری توسط شخص دیده شود، به وجود آمده است. رنگین کمان، سراب و شکسته دیده شدن یک نی در لیوان آب و حتی انعکاس تصویر اشیاء در آینه، از آن جمله اند.

خطاهای باصره فیزیولوژیک:
این خطاها، به دلیل عملکرد مکانیزمهای سطحی فیزیولوژی بینایی رخ میدهند که تصاویر طراحی شده مانند جدول هرمن (Hermann Grid ) از آن جمله اند.

خطاهای شناختی:
خطاهای باصره ای که نیازمند دانش کافی نسبت به جهان واقعی هستند، برای مثال میتوان به مکعب نکر (Necker Cube) اشاره کرد . ابهام، تناقض و اعوجاج از مواردی هستند که درک ما از یک تصویر را دچار انحراف کرده موجب خطای باصره میشوند و بسیاری از این خطاها، در اثر وجود بیش از یک مورد از این دلایل ایجاد میشوند.

نمونه هایی از انواع خطای چشمی فیزیکی

پدیده سراب
سراب یک توهم طبیعی و یک پدیده بصری است. سراب توسط انعکاس نوری که از یک لایه هوای بسیار گرم در نزدیک سطح داغ زمین (وارونگی هوا) عبور میکند، ایجاد میشود. در بیابانها، سراب میتواند توهمی از دریاچه یا برکه ای در دوردست را به وجود آورد که در واقع، تصویر منعکس شده آسمان در هوای داغ یا لایه هوای وارونه است.


سراب وارونه


شکل گیری سراب وارونه


چنانکه در تصویر میبینید، لایه هوای داغ که با رنگ خاکستری مشخص شده است، تنها قسمت غیر عادی هوا به شمار میرود و پرتوهای نور که اکثرا در خط مستقیم حرکت میکنند در این لایه داغ دچار خمیدگی شده و تصویر درخت به چشم بیننده،به صورت واژگون و در پایین خط افق و در مقابل برکه درخشانی که انعکاس آسمان است، تشکیل میشود. این شیء گذشته از وارونه شدن، دچار اعوجاج نمیشود.

از طرفی خود شیء مورد نظر نیز توسط پرتوهای مستقیم نور دیده میشود. البته در بیشتر موارد، سراب تنها از انعکاس آسمان به وجود می آید و بیابانگردان را گمراه میکند. چنین سرابی هنگام رانندگی در روزهای داغ تابستان در جاده ها نیز دیده میشود.


پرتوهای خلاف جهت خورشید یا آنتی سولار
گاهی به نظر میرسد که پرتوهای خورشید در خلاف جهت منشاء خود قرار گرفته اند و به سمت ضد خورشید، افکنده شده اند. این پرتوها به دلیل انکسار و پراکندگی نور خورشید در اثر عبور از میان ذرات معلق موجود در هوا مانند گرد و غبار و بخار آب به وجود می آید. گاهی در بعضی نواحی ابرها یا پستی و بلندی زمین جلو خورشید را میگیرند و موجب میشوند این پرتوها به طور واضح دیده شوند.


پرتوهای خورشید همه با یکدیگر موازی هستند زیرا خورشید بسیار از زمین دور است. با این وجود در اکثر مواقع و به خصوص در هوای ابری یا در حوالی غروب و طلوع خورشید به نظر میرسد که این پرتوها از یک نقطه آغاز و به اطراف پراکنده شده اند یا در مورد پرتوهای آنتی سولار، درست در خلاف جهت خورشید پراکنده میشوند.

رنگین کمان
رنگین کمان در هرجایی میتواند به وجود بیاید و در واقع محل ایجاد آن بستگی به موقعیت قرار گیری خورشید و باران دارد. اگر نور خورشید از پشت بر قطرات باران افکنده شود، قطرات باران مانند منشور عمل کرده و نور را به هفت طیف نوری تجزیه میکنند و ما میتوانیم رنگین کمان را در مقابل خود ببینیم. رنگین کمان، پدیده یست که همه آنرا مشاهده میکنند و به نظر کاملا واقعی میرسد، اما تنها بازی نور است.


انکسار نور

افت دما و فشار جوی موجب خمیدگی پرتوهای نور میشود که این پدیده انعکاس جوی نامیده میشود. پرتوهای نور خورشید یا ماه در زمانی که در پایین و نزدیکی خط افق قرار گرفته باشند، دچار انکسار و پراکندگی شدیدتری میشوند و به همین دلیل پایین خورشید یا ماه در حال طلوع و غروب به نظر پهن و مسطح میرسد. به این ترتیب که پرتوهای نور در قسمت پایین قرص خورشید بیش از پرتوهای بالا و میانه آن منکسر شده و زاویه عمودیی که خورشید بر روی آن دیده میشود، کوچک شده و مسطح به نظر میرسد.


انکسار نور

شعاع نور هنگام ورود به یک محیط با چگالی متفاوت از محیط قبلی، در یک زاویه حاده، دچار خمیدگی میشود. چگالی محیط بر سرعت نوری که از میان آن میگذرد موثر است. هنگامی که نور از میان یک ماده به ماده دیگر وارد میشود، جهت خود را تغییر میدهد و این حالتی است که همه ما در مواقع مختلف، در کنار استخر، هنگام مشاهده قاشق چایخوری در لیوان آب و موارد دیگر، شاهد آن بوده ایم.


در این تصویر شما در ابتدا این گونه مشاهده می کنید که یک پیر زن ویک پیرمرد به هم نگاه می کنند اما بعد از کمی دقت بیشتر دو نفر دیگر را نیز در صورت این دونفر مشاهده می کنید و خیلی از چیزهای دیگر را و این یکی از خطا های دید شما نسبت به این تصویر است که در ابتدا تشخیص نمی دهید.

ودر ادامه تصاویری بیشتر نیز شبیه این عکس می بینید ......


در این تصویر شما در این تصویر این گونه مشاهده می کنید که افراد در دهان این فرد می روند اما در حقیقت این گونه نیست و این خطای دید ماست که ما این گونه می بینیم.

در این تصویر شما فکر می کنید این مربعاتی که توسط این فرد ساخته شده ادامه دارد اما در حقیقت این گونه نمی باشد.

و این یکی دیگر از خطاهای دید که شبیه این را در تصویرات قبلی مشاهده کردید این تصاویر را از نمای دور گرفته شده است و برای همین در دید ما خطا یجاد شده است .

در این تصویر شما در ابتدا تصویری را از یک منظره مشاهده می کنید اما با کمی دقت بیشتر شما در این تصویر گاوهایی را می بینید که شبیه به یک منظره مدل سازی شده است و این باعث شده ما در نگاه اول دچار خطای دید شویم اما کمی بعد متوجه تصاویری دیگر دراین تصویر نیز می شویم .

اگر شما در همان لحظه ی اول که نگاه می کنید به ابتدای جاده نگاه کنید ان جاده را دقیقا شبیه به یک جاده ی واقعی مشاهده می کنید اما اگر کمی دید خود را دقیق تر کنیم یعنی بیشتر نگاه کنیم می بینیم که این جاده در خطای دید ما تاثیر گذاشته وباعث شده ما جاده را شبیه به یک جاده واقعی ببینیم.

این تصویر برای شما به نظر عجیبب می رسد چون شما در نگاه متوجه ان نمی شوید که این تصویر واقعی نمی باشد اما با کمی دقت متوجه می شویم که این تصویر فقط یک نقاشی است و این که باعث شده ما این تصویر را به صورت واقعی ببینیم این بوده که در دید ما خطا ایجاد شده است.

دراین تصویر شما باید هر رنگی را که نوشته باید رنگ ان کلمه رابگویید به طور مثال نوشته سبز اما رنگی را که سبز نوشته ابی کرده است و شما باید رنگ ابی رابگویید نه نوشته را بخوانید و این یکی از خطا های دید ماست که البته من مطمئن هستم که ما تا اخرش را نمی توانیم این گونه که گفتم عمل کنیم چون تعادل مغز ما به هم می خورد و ما نیز نمی توانیم رنگ را بگوییم .

شما در نگاه خود این گونه می بینید که دو سر جاده یکسان به نظر نم ایند اما با اندازه گیری دقیق متوجه می شویم که ما اشتباه کرده ایم و این  در حقیقت چشم ما بوده که ما را در خطا بی اندازد .

اگر شما به مدت 30 ثانیه به نقاط این تصویر نگاه کنید و بعد از 30 ثانیه نگاه خود را به یک دیوار سفید بی اندازید چه چیزی را می بیند؟ شما تصویر یک مرد را مشاهده می کنید این یکی دیگر از خطاهای دید شما می باشد

عکس های بسیار جالب و دیدنی از خطاهای چشم!!

و دیگر تصاویر خطای دید که به وسیله ی یک تصورواقعی اما به صورت خطایی که ما دردید داریم برایتان به نمایش گذاشته ام

عکس های بسیار جالب و دیدنی از خطاهای چشم!!

در انتهای کارم خیلی تشکر زیاد دارم از خانم صمیمی که باعث شدن من از این تصاویر لذت ببرم و در اختیار شما بگذارم



دوستان گلم نظر یادتون نره


سری جدید تصاویر متحرک


واییییییییی خدای من اینو نیگا بدبخت داغون شد خخخخخخ

وایییییی